дата публікації

Юристи попереджають, що бюджетний законопроєкт про блокчейн на Філіппінах загрожує централізацією та приватизацією

джерело

Філіппінські законодавці розглядають законопроект Сенату 1330, який зобов'язує впроваджувати рішення на основі блокчейну для національного бюджету країни.

Зусилля щодо створення незмінного запису бюджету посилилися на тлі підвищеного громадського контролю за витратами уряду після антикорупційних протестів, які вимагали звітності за приблизно 9,2 мільярда доларів, виділених на проекти громадських робіт з підозрілими аспектами, на що вказав президент Філіппін Фердінанд Маркос-молодший, згідно з інформацією Reuters. Законопроект був запропонований сенатором Паоло Бенігно Аквіно IV наприкінці серпня з початковим виділенням приблизно 8,6 мільйона доларів.

Кілька пропозицій у нижній палаті регулюються у відповідності з цим законопроектом, згідно зі слуханнями сенату, що відбулися раніше цього місяця. Юридичні експерти, спілкуючись із Decrypt, підтримують цілі прозорості законопроекту, але застерігають, що його технологічна складова може створити ризики замість того, щоб завадити корупції. Флорін Хілбей, колишній генеральний прокурор Філіппін і автор книги про біткойн, запитав, чи справді система вирішує наявні проблеми управління.

За його словами, обговорення законопроекту виглядає "заплутаним", оскільки воно передбачає, що "використання блокчейну автоматично підвищує прозорість або запобігає корупції". "Так само, як існуюча система, яка відстежує потік коштів, може бути покращена будь-яким програмним забезпеченням з кількома резервами, використання централізованого блокчейну може дати той же результат," додав Хілбей, зазначивши, що така ідея може перетворити термін "на суто маркетинговий інструмент". Відповідаючи на запитання про запобіжні заходи проти приватизації або монополізації доступу до публічних фінансових даних, Хілбей навів аналогію.

"Думайте про бюджет – національний реєстр потоку публічних коштів – як про національну автомагістраль," сказав він, описуючи, як пропозиція "засадничо перетворює цю публічну автомагістраль на експрес-автострілу, що управляється на основі державно-приватного партнерства". Незважаючи на можливість кращої прозорості, це ризикує "наразити важливу державну інфраструктуру на можливість критичного збою" через централізацію ланцюга, додав він.

"Незмінність є результатом цілісності ланцюга; вона не закладена в блокчейн просто тому, що це стверджують прихильники," зазначив Хілбей. Щодо ризиків приватизації публічних даних, Рассел Джеронімо, засновник та керуючий юрист технологічної компанії Geronimo Law, розповів Decrypt, що незважаючи на те, що прозорі заходи на блокчейні можуть допомогти "суттєво зафіксувати записи", це не вирішує проблеми інфраструктури уряду. "Проблема полягає не в відсутності незмінного реєстру, а в слабкостях контролю за закупівлями, аудитом та захистом для інформаторів," сказав він, додаючи, що "технології не можуть замінити цілісність установ". Це також може "перешкоджати законним виправленням та перерозумінням," зауважив Джеронімо, вказуючи на те, що громадяни "повинні мати можливість перевіряти, ставити запитання та переглядати те, що уряд проголошує фактом". Філіппінська асоціація фінансових юристів, присутня на відповідних слуханнях сенату, висловила занепокоєння щодо ризиків, коли приватні суб'єкти контролюють блокчейн-інфраструктуру.

"Уряд повинен зберігати право власності та контроль над усіма бюджетними даними, а приватні підрядники повинні виступати виключно як постачальники технічних послуг," сказала група Decrypt. Вони також закликали до використання відкритих протоколів і вимог щодо переносимості даних, щоб "запобігти залежності від постачальників" і "виникненню монополістичних угод", які можуть призвести до "де-факто приватизації публічних інформаційних систем".